Katso sijaintimme kartalla
 
 
                                       Tietosuojaselosteemme (GDPR)    löydät tästä                                     
 

Diabetes on maailmalla ja Suomessa nopeasti lisääntyvä kansanterveysongelma

Diabetesliiton johdolla on laadittu diabeteksen ehkäisyn ja hoidon kehittämisohjelma (DEHKO), jonka päätavoitteena on tyypin 2 diabeteksen ehkäisy. Toiseksi tärkein tehtävä on sopia toimenpiteistä, joilla voidaan vähentää sydän- ja verisuonitautien vaaraa tyypin 2 diabetestä sairastavilla. 

Dehko tähtää siihen, että sekä tyypin 1 että 2 diabeetikoiden hoitotasapainot korjaantuvat, diabeteksen lisäsairaudet vähenevät ja diabeetikkojen hoitotyytyväisyys lisääntyy. 

Apteekkien diabetesohjelman tavoitteena on parantaa diabeetikkojen apteekista saamaa tukea ja neuvontaa sekä edistää diabeteksen ehkäisyä. Apteekkien tehtäviä kehittämisohjelmassa ovat mm. lääkkeisiin liittyvän neuvonnan antaminen, kokonaislääkityksen arviointi, lääkeongelmien tunnistaminen ja ratkaiseminen yhdessä diabeetikon ja hoitavan lääkärin kanssa sekä diabeetikon kokonaislääkityksen huomioiminen sopivaa itsehoitovalmistetta valittaessa.

Elämäntapojen merkitys

Taipumus sairastua tyypin 2 diabetekseen peritytyy vahvasti, mutta silti diabeteksen puhkeamista voi ehkäistä oikeilla elintavoilla. Ruoka- ja liikuntatottumukset sekä tupakointi ovat omia valintoja, joihin liittyvillä päätöksillä voi joko kokonaan ehkäistä tai ainakin siirtää usealla vuodella sairastumistaa tyypin 2 diabetekseen ja sen lisäsairauksiin.

Ruokavalio

- laadullinen muutos 
- suosi kasviperäisiä rasvojen eläinperäisten rasvojen sijasta (monityydyttymättömiä monityydytettyjen tilalle) 
- hiilihydraatit ensisijainen energianlähde (vähennä proteiinien määrää) 
- hyviä hiilihydraatin lähteitä: kasvikset, juurekset, marjat, hedelmät 
- muista KUITU! 
- SYÖ MITÄ KULUTAT! 
- 5-7 kg painonpudotus voi korjata sokeriarvoja enemmän kuin lääkkeet!!!
- SYDÄNMERKKI auttaa terveellisen ruokavalion koostamista 
  www.sydanmerkki.fi 

Liikunta

Sekä kestävyys- että kuntosaliliikuntaa, säännöllisesti ainakin 3-4 kertaa viikossa vähintään 30 minuuttia kerrallaan (voidaan kerätä esim. 15 minuutin suorituksista). Muista HYÖTYLIIKUNTA!

Liikunnan vaikutuksia: 
- sokeriaineenvaihduntaan: lihasmassan määrä kasvaa => sokeriaineenvaihdunta tehostuu ja elimistön herkkyys insuliinille paranee 
- rasva-aineenvaihduntaan: kohottaa HDL-kolesterolia, alentaa LDL-kolesterolia ja triglyseridipitoisuutta => taipumus suurten valtimoiden ahtautumiseen vähenee 
- verenpaineeseen: alentaa sekä ala- että yläpainetta 
- hyytymisriski alenee 
- ylipaino vähenee 
- mieliala kohenee => jaksaa paremmin hoitaa itseään

Tupakoinnin lopettaminen

- on tärkeä osa diabeteksen hoitoa
- pienentää veren rasva-arvoja
- parantaa verensokeria alentavien lääkkeiden tehoa 
- vähentää verisuonitukosten esiintymistä 
- vähentää verisuonten ahtautumista

Pistä insuliini oikein

Oikea pistostekniikka on tärkeä, jotta insuliini vaikuttaisi toivotulla tavalla.

Sekoita samea insuliini huolellisesti. Insuliinia käännellään rauhallisesti ylösalaisin 10-20 kertaa. Älä ravista. 

Käytä laajaa pistosaluetta, jotta pistospaikat pysyisivät hyvässä kunnossa ja insuliini imeytyisi tasaisesti. Suositeltavia pistosalueita ovat navan ylä- ja alapuoli vatsan alueella, reiden etu- ja sivuosat sekä pakaroiden uloin osa. 

Vaihda neula jokaisen pistoksen jälkeen. Jos neulaa käyttää useamman kerran, sen kärki kääntyy koukkumaiseksi tai se saattaa jopa katketa. Vaurioita ei välttämättä huomaa paljain silmin. Jos vaurioituneita neuloja käytetään jatkuvasti, pistospaikkoihin voi tulla kudosmuutoksia: kovettumia tai rasvakudoksen liikakasvua. Insuliini ei imeydy tasaisesti kudosmuutosalueelta. Tästä seuraa verensokeritason nousu. Syy korkeisiin verensokeriarvoihin löytyy usein pistosalueilta.

Potilaan Lääkärilehti